logo healthstyle
portal healthstyle.pl

PORTAL O ZDROWIU

rotator rotator rotator
rotator
Suplementacja – tak, substytucja – nie
Fitness
10-06-2014
Właściwie dobrane i stosowane suplementy stanowią doskonałe uzupełnienie diety i korzystnie wpływają na organizm. Na co zwrócić uwagę wybierając ten najbardziej dla siebie odpowiedni?
foto1
Na rynku dostępnych jest wiele tego typu skoncentrowanych źródeł witamin i minerałów oraz innych, sklasyfikowanych w sześciu następujących kategoriach: aminokwasy; enzymy; prebiotyki i probiotyki; nienasycone kwasy tłuszczowe; składniki roślinne oraz tzw. inne substancje (jak luteina, koenzym Q10, spirulina i inne). Na każdym opakowaniu wybranego przez nas specyfiku pojawia się istotna informacja – substancje te nie mogą być substytutami (zamiennikami) zróżnicowanej diety. Suplementy to zatem środki spożywcze (nie leki) powszechnie dostępne, co – jak pokazuje życie – nie zawsze wychodzi ich konsumentom na zdrowie, jeśli zrezygnują oni z racjonalnego żywienia uznając, iż wystarczą im kapsułki witaminowych komponentów. Również nieuzasadniona suplementacja czy ich nadmierne spożycie niewątpliwie spowoduje uciążliwe skutki uboczne. Jeszcze większe niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia najprawdopodobniej spowoduje łączenie suplementu diety z przyjmowanym lekiem (np. witamina E może potęgować działanie leków przeciwzakrzepowych). Najbardziej rozpowszechnionymi składnikami suplementów są między innymi magnez i błonnik. Magnez uaktywnia działanie wielu enzymów, które wspomagają funkcjonowanie między innymi naczyń krwionośnych i układu nerwowego. Na deficyty tego składnika mineralnego mogą cierpieć przede wszystkim osoby w starszym wieku oraz te narażona na ciągłe napięcie psychiczne, ponadto młodzież, kobiety w ciąży oraz wyczynowi sportowcy. Uznaje się, iż najlepszą przyswajalność tego składnika gwarantują preparaty w formie tabletek musujących, a także te z dodatkiem witaminy B6. Natomiast odpowiednia ilość błonnika w codziennej diecie zadziała korzystnie na pracę jelit, a także przyczyni się do spadku wagi i poziomu cholesterolu. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie 20-40 g błonnika dziennie. Zapewni to oczyszczenie organizmu z toksyn, spowoduje rozwój korzystnych bakterii w jelitach oraz zmniejszy uczucie głodu (osobom odchudzającym się poleca się szczególnie pęczniejący w żołądku błonnik ananasowy). Inne suplementy wspomagające odchudzanie to: inulina (reguluje wypróżnienia), L-karnityna, chrom (redukuje tkankę tłuszczową, zwiększa masę mięśniową), kofeina czy ekstrakt z zielonej herbaty (antyoksydant obniżający ciśnienie, a także poziom cholesterolu i cukru we krwi). Zmierzając do podsumowania i wniosków trzeba powiedzieć, iż właściwie dobrane i przyjmowane zgodnie z zaleceniami producenta suplementy diety mogą być stosowane w celu wspomagania organizmu, zawsze jednak jako uzupełnienie zróżnicowanej diety, nigdy zamiast niej. Należy umiejętnie korzystać ze zdobyczy nauki, pamiętając podczas zakupu specyfiku o dokładnym zapoznaniu się z treścią jego ulotki. Najlepiej też skonsultować się z lekarzem przedstawiając mu aktualne wyniki podstawowych badań morfologicznych.
Fitness
10-06-2014
foto1
Jak pielęgnować włosy, by były zdrowe? Co jeść, by przywrócić im blask?
Fitness
10-06-2014
foto1
… czyli jak zakodować w niesfornej główce zdrowe nawyki żywieniowe.
Fitness
10-06-2014
foto1
Po raz kolejny okazuje się, że matka natura jest kobietą mądrą. Również w kwestii diety wspomaganej sportem radzi umiar i rozsądek
kalkulator bmi